onsdag den 15. februar 2012

Fondu, dal og spidskål

Min blog fucker op, fordi jeg flyttede den til en anden mail i dag, så nu er nogle af billederne blevet forvandlet til et stort, ondtudseende udråbstegn. Det mærkelige er, at den kun gør det nogen gange. Jeg ved ikke, om det kun er på min computer, men det håber jeg da. Øv :(

Vi besøgte vores lokale indvandrerkøbmand eller etnisk eller whatever hvad man kalder dem her den anden dag. Det var en dejlig oplevelse! De har mange bønneprodukter, som man ikke kan få andre steder. De har også vinblade og andre ting, som jeg ikke kan huske nu. Bagefter gik vi ind i økologi-butikken (som også er etnisk, det er nemlig en, der ligner en etnisk dansker, der sidder derinde) efter noget kikærtemel.

Vi købte gule linser hos etno-købmanden, som var en pige og som sagt kikærtemel hos etno-øko-manden.

 Etno-købpigen havde også nogle fladbrød, MMMMH!!!! Man kunne få to pakker for små tyve kroner, og der er mange brød i en pakke! Vi har frosset den ene ned. Mmh... De er simpelthen så gode.

 Fladbrød!

Vi lavede fondu og nogle andre ting til aftensmad.
 Det er næsten alle de ting, vi brugte til aftensmaden.

En af de ting vi brugte var vores egen, hjemmelavede chili, som vi har groet i vindueskarmen midt om vinteren.
Vores chili før den blev hevet væk fra sin moderplante.

Vi lavede mad bl.a. fra vores nye indiske kogebog. En af tingene hedder krydrede Spidskål og er i princippet bare spidskål stegt i en wok med chili, hvidløg og muligvis flere ting. Det smagte sindssygt lækkert!
 Spidskål, mmh.

Den anden ting vi lavede hedder Linser à la Maharashtra, og er en linsedal, SOM OGSÅ SMAGER GODT!!! Det er virkelig nogle gode ting, der er i den bog. Jeg glæder mig til at lave flere af dem :3
 Linsedal

Lasse lavede også en raita af græsk (haha, temabryder) youghurt, løg, hvidløg, chili, mynte, agurk, tomat, og det var vist det, som vi brugte til spidskålen og de ting vi fonduerede.
spidskålsgøgl med youghurtgøgl

Til fonduen lavede vi en dej af hvede- og majsmel, salt, bagepulver og danskvand inspireret af en dej ham manden lavede i River Cottage. Vi lavede endnu en dej af bl.a. kikærtepulver og en masse krydderier (spidskommen, gurkemeje, koriander og den slags). Vi fik opskriften fra en bog, jeg fik til jul af min kære moder, kaldet Spis Grønt - det kaldes bogen, ikke min mor. Hun har såmænd bare et helt almindeligt navn, som to eller mindre i Danmark hedder. Og det var så dagens bonusinfo. Danmarks statisik ftw!
Få nogle billeder af dybstegte eller fonduerede ting:
 Konventionelle bønner - så kan de lære det, små skiderikker!

 Salat!

 Spinat

 Spinat og mozarella

 Grøn peberfrugt. Ej, det er gas, den er rød


Et eller andet, jeg ikke lige kan gennemskue hvad er

 Fondu in action!

 Bingo der sniger sig op på min skulder for at være med

Mozarella eller kartoffel eller sådan noget.

Salatblad

Vi stegte mange gode ting. Blomkål, svampe, squash, de andre, der minder om squash men ikke er det, og som hedder egg-plant på engelsk, tomat, mozarella, forskellige slags salat, ovnbagt kartoffel u.s.w.
Og nå ja, så fik jo fladbrød til det hele.
Det var sjovt og smagte godt, men sådan noget fondu er ikke noget, man skal have for mange gange om året. Jeg har i hvert fald ikke lyst det lige foreløbig *synker olieklump*.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar