fredag den 17. juni 2011

Fennikel og rösti

I mandags tænkte jeg, at jeg hellere måtte få noget rigtig mad, når jeg skulle til eksamener hele ugen, så jeg lavede Rösti, fennikel med pinjekerner og forårsløgspesto.

Først rev jeg kartoflerne. I opskriften stod der 10 store kartofler - jeg brugte 15 mindre. Da jeg skulle i Kiwi efter pinjekerner, lod jeg kartoflerne stå i et kaffefilter imens, jeg var væk, så væden blev trukket ud af dem.
Da jeg lagde den første rösti på panden var det enormt svært at vende den, og jeg tænkte desperat, at jeg skulle til at blande æg i, men jeg rustede mig med tålmodighed og ekstra olivenolie, og så gik det godt nok. (Jeg beklager det dårlige billede).
Jeg fandt opskriften på röstien her. Det er en supersimpel opskrift, og det fungerer ret godt, synes jeg.

Vi havde fire bundter forårsløg liggende, så jeg tænkte igen lidt desperat, at man kunne da lave pesto af dem. Jeg skar dem først groft ud, så min blender kunne tage dem.

Så blendede jeg, og tilføjede pinjekerner, salt, olivenolie og citronsaft. Jeg fortryder nu, at jeg ikke lavede en mindre portion i morteren - jeg synes, det bliver meget mere lækkert i morteren.

Men det fik en flot farve, og smagte (sjovt nok) lidt ligesom ramsløgpesto. Det var meget stærk. Jeg ved ikke, om jeg skulle have brugt flere pinjekerner eller sådan noget, men jeg brugte det på röstien med et tyndt lag, og bagefter på ostemadder (tyndt).

Da jeg skulle lave fennikel-tingen, startede jeg med at riste pinjekernerne på en pande, og så skulle man hælde tamari (som jeg oversatte til soya) henover.

Så skulle man skære fenniklen (hvordan satan bøjer man det ord!?) i en centimeter tykke skiver. Jeg er ikke så god til at måle sådan nogle ting, men jeg forsøgte. Herefter skulle det på panden med olivenolie og hvidløg i skiver.

Det blev til et okay måltid. Jeg har aldrig gennemskuet, hvordan man finder ud af, hvad der passer sammen, og jeg har aldrig lavet noget med fennikel før, og har muligvis et lidt anstrengt forhold til det. Men det var okay!
Jeg fandt fennikel-opskriften her.

Men det gik dårligt til 2 ud af 3 eksamner, så jeg vil ikke råde folk til at lave disse retter med henblik på noget som helst med eksamen x]

Ingen kommentarer:

Send en kommentar